lördag 13 juni 2015

Den romantiska planteringen i svala färger!












 


"det här är min kalla plantering. Jag använder bara svala toner av rosa,cerise, purpur, blått och lila"



"...tillsammans med allium är det den blomma som jag tycker är grymmast i kombinationer i både den romantiska trädgården och den strikt moderna..."









Många vackra perenner blommar nu. De där man verkligen förknippar med mormorsträdgården som trädgårdsiris (döpt efter regnbågens gudinna och kan bli oerhört gammal), akleja, fänrikshjärta och bergsklint. Dessutom har allium slagit ut i stora bollar. Trädgårdsiris är så oerhört tacksam att odla. Ju kärvare och torrare plats desto bättre. Men i blöt jord ruttnar rhizomerna, jordstockarna lätt under vintern. De finns i en mängd färger från svart till vitt och tillsammans med allium är det den blomma som jag tycker är grymmast i kombinationer i både den romantiska trädgården och den strikt moderna och minimalistiska!

Det här är min kalla plantering. Jag använder bara svala toner av rosa,cerise, purpur, blått och lila!  Dessutom ligger planteringen i halvskugga mellan äpple- och päronträd. I den soligaste delen växer malört med sina silvriga och ludna blad för att förstärka ljuset.

5 kommentarer:

  1. Somrigt och fint !!
    Ha en fin helg!!
    Kram bia

    SvaraRadera
  2. En färgskala i min smak!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Så fint och ljuvliga färger tillsammans. Kram Susanne

    SvaraRadera
  5. Så nydelige bilder fra din hage! Jeg er også glad i disse romantiske fargekombinasjonene.
    Mange hilsner fra Ida

    SvaraRadera