måndag 15 augusti 2011

Vita rundeln




Förra året grävde vi in vägar och gångar i trädgården som tidigare bara varit en stor, platt gräsmatta. Vi lät göra en rundel mitt i trädgården. I våras körde jag bort otaliga skottkärrelass med sand och körde dit jord, lera och gödsel. Runt om placerades runda stenar från Vättern.
Toppen planterades med vintergröna marktäckaren Waldstenia. Rundeln är uppdelad i 8 tårtbitar. De utgörs av 4 spaljéer av armeringsnät från botten till toppen där de möts. Mellanrummet mellan dem bildar 4 trianglar med vit blodnäva. Runt om nederkanten växlar Blomsterfunkia och Jättedaggkåpa av varandra. Funkian skuggar rötterna till 8 klematis Miss Bateman som växter på den halvliggande spaljen. De möts 30 cm över Waldstenian. Rundeln har en rund, kupad form som kontrast till den platta gräsmattan. I år planterade jag vit annuell sommarmalva i nederkanten. En vacker och livskraftig växt men som tar bort den runda formen lite. Från början hade jag tänkt mig Buxbom som ram utanför armeringsnäten men jag tycker verkligen att de är svåra att övervintra här i zon 4. Eller rättare sagt, vintern går ok men när vårsolen bränner och det är kallt på nätterna dör den. Endast vita blommor kändes som ett sätt att knyta ihop den med inredningen i huset. Dessutom tycker jag att rostigt järn och skira vita blommor blir en skön kontrast!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar